Koken kan anders!

Vergeet het lauwe leven. Experimenteer. Ga de mist in. Overtref je verwachtingen. Neem de bocht. Als het overkookt, schrijf ik het wel...

dinsdag 19 oktober 2010

#durftevoorspellen

Op vraag van de fantastische Kevin Heylen eens nagedacht over trends. Want dat doen copywriters dezer dagen. Wat mogen we, naast een nieuwe regering, verwachten in 2011? Gewoon, uit de losse pols... Grotendeels van het web en de eigen ervaringsboom geplukt.

  • "Content is king" werd al in 1996 gelanceerd door Bill Gates. Beetje voorbijgestreefd. De trend in content gaat nu eerder richting 'user generated content' of 'user-managed content'. Mensen lezen alleen wat ze willen lezen. Technologie zorgt er voor dat mensen te zien krijgen wat binnen hun profiel past (cfr reclame met gezichtsherkenning). Het zeer precies uitfilteren van wie je wil bereiken, staat centraal. Net zoals de 'long tail' vele kansen gaf aan webwinkels, komen nu de verschillende niches centraal te staan in marketing. Vroeger concentreerde je je op de grootste gemene deler, nu ga je je richten op al de verschillende ontbonden factoren
  • Je kan anno 2011 geen klanten meer binden door je producten, wel door je stijl. Reputatiemanagement wordt centraal in elke marketingaanpak. Ook boeiend is het versmelten van de identiteit van een bedrijf met dat van zijn representanten. Mensen doen geen zaken met een bedrijf, wel met mensen.
  • We gaan meer en meer mobiel. Klinkt wat als kloppen op een open deur, toegegeven. Maar toch. Extra gegeven wordt hopelijk het in elkaar stuiken van de prijzen voor dataverkeer. De knuppel is al in het hok geworpen door mobile vikings, in 2011 zullen we zien hoe de grote jongens daarop zullen reageren. Ook interessant is het feit dat mobiel steeds meer app-gericht wordt. Surfen sterft uit. Mobiel gaat weg van hardware, meer focus op user interface.
  • We zien stilaan nieuwe business-modellen opduiken. Het coöperatieve bedrijfsmodel kent blijkbaar een herleving. Bedrijven, voornamelijk in de communicatie- en technologiesector worden steeds meer conglomeraten van (tijdelijk) samenwerkende professionals. Wim Veen benaamde deze organisatiestijl met het nomen 'FLAGPAN': Fluid, agile, parcipitative, networked. De drang naar personalisering geeft voeding aan de hergeboorte van de 'Nieuwe ambachtelijkheid'.
  • Trendvoorspellingen via sociale media wordt groot. Social media analytics wordt een serieuze business-tak. Mensen verwachten meetbare resultaten en die zullen ze krijgen.
  • De opkomst van rich media microblogging. Applicaties als posterous en Tumblr trekken nu al veel mensen weg van Twitter.
  • locatie, locatie, locatie!!! Dé trend voor 2011. locatiegebaseerde mobiele services. 4square is maar de voorloper (al zal die pas in 2011 doorbreken in Belgie).
  • Think global, buy local. Mensen trekken terug naar hun dorpen en kopen daar aan. Ook qua marketing belangrijk.
  • Het verdwijnen van de grens tussen locale en cloud-gebaseerde gegevens. Binnen 2 jaar heeft spreekt niemand nog over 'back-up'. Een onderneming die nu nog investeert in een lokale server is wel erg oubollig. SAAS wordt steeds belangrijker.
  • WEB 2.0 is dood. Iedereen die het over web 3.0 durft te hebben, wordt instant uitgelachen. En terecht. Hoe lang is het geleden dat u nog iets over het semantische web hoorde?
  • Blauw is het nieuwe groen. Letterlijk. En blauw wordt een heel belangrijke business.
  • gebruiksvriendelijke samenwerkingsplatforms maken een snelle stijging. (mijn favoriet? Splendid bacon!)
Gelieve vriendelijk te wijzen op fouten, flaters en onnaannemelijke aannemingen. Niet dat ik er een pint om zou verwedden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten